Motoroptimering, powercommander og ECU Flash

Hos Pitboxen synes vi det fedeste i verden er at gøre noget godt, ENDNU bedre! Derfor koncentrerer meget af vores arbejde sig om optimering. Det både af styreegenskaber, i forhold til affjedring, lette hjul og ikke mindst motoreffekt og kørbarhed!

Med vores nye Mustang rullefelt byder vi dig indenfor til optimering på et af de mest avancerede rullefelte i verden. Vores nye felt har selvfølgelig bremse, loadcontrol og wideband lambdasensor for nøjagtig udlæsning af AFR (Air / Fuel Rate) eller på dansk, ilt/brændstofblanding. Herunder vil vi gå lidt i detaljer med hvad vi kan med vores nye rullefelt og hvorfor du skal komme forbi.

Hvorfor og hvornår skal min mc på rullefelt?

Moderne motorcykler med indsprøjtning lider alle under at de skal overholde nogle EU fastsatte forureningskrav. Det betyder ofte at motoren får enten for meget eller for lidt brændstof ved forskellige omdrejningstal (Nogle gange er blandingen op mod 30% forkert). Det er ofte skyld i at motorcyklen går ujævnt og har en hakkende motorgang. Dette kommer oftest til udtryk ved konstante hastigheder. Den forkerte brændstofblanding AFR (Air Fuel Rate) kan vi korrigere på vores rullefelt. Dette gøres enten via en Powercommander som er en ekstern boks hvorfra man kan justere brændstofblandingen, eller via det man kalder ECU flash, hvor man går ind og ændrer i motorcyklens egen ECU (computer) ECU flash giver flere justeringsmuligheder, men dette er ikke muligt til alle motorcykler.

Selv uden ændringer på udstødning eller andet, vil der være en mærkbar gevinst ved at få din mc kørt ind på rullefelt. Dette skyldes førnævnte forureningskrav, samt at fabrikken laver en justering der passer til cyklen uanset hvor du er i Europa f.eks. Det er klart at en cykel justeret til det spanske klima, ikke vil køre ligeså godt i Danmark, som en der er justeret til vores noget køligere og fugtigere luft, og omvendt.

Ny udstødning, slip-on eller komplet udstødning?

Kan du sætte kryds ved at du har fået komplet sportsudstødning på har du sikkert også allerede enten tænkt på eller monteret et sportsluftfilter. Her begynder din problemer for alvor. Den allerede magre benzinblanding bliver nu endnu mere mager, fordi cyklen kan trække “vejret” mere frit og uden så meget modstand, derfor skal den have mere brændstof og det kan den ikke selv klare, så her vil det være en rigtig GOD IDE at få trimmet cyklen ind på rullefeltet.

Men hvor mange hestekræfter giver en indkøring?

Ovenstående er nok det spørgsmål man oftest møder, svaret kan ingen give dig, og i vores bog er det også irrelevant. Hvad der ER relevant er imidlertid hvordan din gasrespons bliver, hvordan din mc trækker uden tøven og kører helt flydende uden at hakke udad landevejen. Højere effekt er blot en sidegevinst. Typisk kan de findes markant mere effekt i bund og mellemområde end der kan på toppen.

Kan jeg ikke bare downloade et MAP på nettet og uploade i min Powercommander?

Det kan du sagtens, men du ved ikke hvad der er lavet, hvor det er lavet til (klima) eller hvem der har lavet det (skills). Det næste er at ingen motorer er ens, der SKAL et skræddersyet map til, hvis din mc skal spille. Alt andet er at spille hazard med din motor.

Min MC blev målt til 205hk på baghjulet til træf i sommers, jeres rullefelt passer ikke, når der siger den kun har 178hk!

Jo vores felt passer, vi lyver bare ikke for vores kunder. En MC der yder 180hk fra fabrikken (i motoren) vil typisk vise 150-160hk på vores rullefelt. Typisk er der et tab på ca 15% effekt fra krumtap til bagdæk. Sådan er det bare og vi er kede af (egentlig ikke) du ikke kan prale med at at du har en lap papir der påstår din MC med en slip on udstødning har 20% mere effekt end fabrikken formåede at pumpe i den. Til gengæld kan du prale af at have en super kontant gasrespons, et powerfuldt mellemområde og et jævnt træk ved alle omdrejningstal og helt sikkert ikke den langsomste cykel af den type. 😉

Vi vil allesammen gerne have den kraftigste mc på havnen, men faktum er og bliver at INGEN motorcykler kommer i nærheden af den fabriksopgivne effekt, når det er målt på baghjulet. Nogle bruger nogle korrektionsfaktorer og ligger f.eks 15% til den effekt deres felt måler, og bilder dig så bagefter ind at det er rene baghjulsheste. Andre rullefelte er simpelthen bare dårlige og upræcise. Typisk er de rullefelte man ser til træf, gamle inertirullefelte, rullefelte uden bremse. Disse rullefelte har en tendens til at blive uhyre upræcise ved effekter over 100hk og er mest egnede til 80ér og 90ér karburator cykler.

Kører i alle slags motorcykler ind på jeres felt?

Nej desværre, vores værksted er relativt lille og derfor er det problematisk med alt for store og tunge cykler, når de skal på rullen. F.eks en Valkyrie, Goldwing eller lignende, vil simpelthen ikke kunne køre ind. Vi har desuden pt ikke udstyr til at kunne håndtere Harley Davidson. Vi koncentrerer os desuden udelukkende om motorcykler med indsprøjtning, af den årsag at vi ikke har pladsen til at kunne stå og dyse om (adskille cyklen) i rullefeltsrummet. Desuden er benzinspild en stor brand risiko ved karburatorcykler. Men alle motorcykler der kan trimmes med ECU flash eller Powercommander samt Bazzaz styringer, laver vi. Du får naturligvis før og efter grafer for effekt og moment samt graf for Air/Fuel.