Affjedring – udskiftning, opsætning og servicering

Dæk, bremser og affjedring – de 3 elementer der udgør din sikkehed.

De fleste motorcyklister ved nok at dækkene og bremserne på en mc er vigtige. Men de færreste tænker over at det er affjedringen der bestemmer om dine dæk har optimal kontakt til underlaget, og derfor også om du kan bremse optimalt. Motorcykel fabrikanterne anbefaler service på din affjedring hvert 2. år. Men hvad er service egentlig?

Vi bliver gang på gang chokeret over at se det affjedrings service der laves hos mange uddannede motorcykelmekanikere. Ikke fordi de sjusker, men simpelthen fordi de ikke har lært at gøre det ordentligt.

Når den typiske motorcykelmekaniker servicerer din forgaffel skifter han oftest en utæt pakdåse og hælder gammel olie af og ny på. Så langt så godt. Gaflen er tæt og olien er ny… Eller er den? Indeni din forgaffel er der et avanceret hydraulisk system som indeholder nogle ventiler der leder olie henholdsvis den ene og den anden vej. Disse ventiler fyldes med slam og skidt og de bliver IKKE rene af at få nyt olie på.

Hos Pitboxen tager vi sikkerhed seriøst, så vi adskiller forgaflen helt og renser alle de små dele og samler igen med frisk olie og pakdåser, samt nye glidebøsninger, hvis de er slidte. På en almindelig forgaffel tager service af en forgaffel 2-3 timer. Nogle gange mindre.

Bagdæmperen, hvad med den?

Bagdæmperen er ikke helt så farlig at have bøvl med som din forgaffel, dermed ikke sagt at dens vigtighed skal negligeres. En bagdæmper kan sjældent serviceres, men på nogle mere moderne cykler kan den. Olie og gas skiftes og alt indmaden rensens. Et bedre alternativ er at få en dæmper der passer til dig og din vægt. Dette kan gøres til priser fra ca 4000kr for en monodæmper, til de fleste cykler. Læse mere her