Dual mapping – hvad er det og hvorfor er det vigtigt?
Vi har haft Jespers SV1000 på rullefelt og fortæller her lidt om hvordan en stor V2 mc skal køres ind.
Når man har en firecylindret række motor laver man i 99% af tilfældene et overordnet brændtof-map der dækker alle fire cylindre. Det kan man sagtens gøre uden at det er sjusk, det kan man ikke med en V2 motor.
Grunden til dette er at der er langt større balance på en firecylindret motor end der er på en V2. På en V2 er boringen typisk større og man har relativt store modsatrettede kræfter. Det gør at man med stor fordel kan lave et map til hver cylinder.
På en V2 motor er motorgangen meget sart overfor ventiljustering, synkronisering af spjæld og TPS sensor mm. Er disse ikke 100% kan man risikere et endnu større gap i AFR kurverne mellem forreste og bagerste cylinder.
På billederne herunder kan du se hvordan AFR (Air Fuel Rate) graferne springer op og ned og krydser hinanden. Det gør at de to cylindre skiftevis går fra at køre mager til fed til mager, men ikke samtidig. Det giver vibrationer.
Tag fat i os hvis vi også skal kigge på din V2.

Før mapping. Kig på de nederste kurver som er AFR. De skal være linære

Efter mapping. Kig på de nederste kurver, de er nu synkrone og linære

Et større billede hvor man kan se en blandingsforskel på ca 7% forskel mellem cylinder 1 og 2. Det retter vi med Powercommanderen.
AFR kurver før og efter mapping