ECU Flash – Yamaha V-Max 1700

Vores udgangspunkt i Pitboxen er som regel altid kørbarhed…

…men indimellem kommer der cykler ind, der bare skriger på at få trukket alt ud!

Et eksempel er Peters V-Max. Den store, tunge Yamaha V4 på 1700ccm virker som et stort uhåndterligt skrummel, da den skal rulles ind på rullefeltet. Den imponerer dog straks med tal der normalt kun findes ved de hurtigste sportscykler på markedet,

 

Alt er dog ikke lutter lagkage, for V-maxen levere kun fuld effekt i tredje gear. Efter lidt nørderi finder vi dog hele 21 hestekræfter mere og bæstet ender med vanvittige 175,2 hestekræfter på baghjulet. Hvilket er 0,2 mindre end den nye 2021 Hayabusa efter optimering, og 2 mindre end 2021 BMW S1000RR M Sport.

Peter insisterede på at jeg skulle prøvekøre cyklen efterfølgende og WAUW! Den her motorcykel kan køre ned til 44km/t i femte gear (som er højeste) og cruise i tomgang uden problemer overhovedet. Når man så drejer rouladen så trækker den som et lokomotiv hele vejen op til begrænseren. På rullefeltet viste V-Maxen vanvittige 279km/t 

PÅ EN CRUISER!!!! :-O

I Pitboxen behøver du ikke vælge, du får masser af kørbarhed og en røvfuld ekstra POWER!

Et tæmmet monster….

Yamaha fik åbenbart lidt kolde fødder dengang de havde lavet den store 1700ccm V4 motor. Den opgivede motoreffekt på 200 hestekræfter er tæt på korretk, men hvad Yamaha ikke lige fortæller i brochuren er at cyklen er kraftigt begrænset i alle andre gear end tredie. I tabellen til højre ses V-max´ens ETV map som er der der styrer ride by wire spjældene. Det trænede øje vil med det samme se at spjældene ved 100% gas går fra 100% ned til 29,5%. Det betyder et voldsomt effektfald. Efter at Pitboxen har åbnet disse spjæld 100% stiger effekten eksplosivt. Se grafen ved 100% gas. 

Det koster det at få lavet optimering af Yamaha V-Max 1700 i Pitboxen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *